onsdag 3 februari 2010

Uppgift 1

Appel Ipad

Appel har nyligen presenterat sin nya prudukt som heter Ipad, den är redan omtalad då amerikanska kvinnor reagerat ganska kraftigt mot just namnet Ipad (Pad betyder binda).

Detta får mig att fundera på om det inte är läge för Appel att ändra namn, då en relativt stor del av de framtida konsumenterna är just amerikanska kvinnor. Det finns en del exempel på produkter som fått byta namn när de lanseras i andra länder. Tar man t.ex. Honda så hade de en modell som i hemlandet lanserades under namnet Honda Fitta(lite extremare exempel). Man behöver inte vara den skarpaste kniven i lådan för att förstå att en bil med det namnet inte skulle sälja ett exemplar i Sverige. Modellen fick istället namnet Honda Jazz när den lanserades i Sverige.
Det som jag anser är lite komiskt är att ingen i amerikanska Appel inte reagerat över namnet. Nu får man med spänning se om de ändrar namnet i hemlandet.

Produkten i sig är vad jag har förståt en stor Iphone, det går dock inte att ringa ifrån den.
Dessutom ska man inte kunna ladda hem olagliga filer via torrents på den. Gör man det så kan Appel spärra Ipaden. Egentligen förstår jag inte vilket tommrum Ipaden ska fylla i vårt medieradesamhälle. Det enda jag kan komma på är det som Jonas Söderström pratade om på föreläsningen om sociala medier.
Han tror att papperstidningen kommer att försvinna i sitt ursprungliga format. Jag höll inte med honom i det och anser att man fortfarande vill ha något att hålla i när man läser nyheterna. Ipaden har i stort sett en lika stor skärm som en metro är. Detta gör att man lätt kan läsa nyheter vid frukostbordet eller varför inte på toaletten.
Förutom det så ser jag personligen ingen nytta med denna produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar